Een moeilijke toekomst

september 2001

Met mam heb ik het over de toekomst. Over wat er gebeurt, mocht mam overlijden. Het gesprek brengt mij op andere vragen: moet ik een testament opstellen? Hoe wil ik begraven worden? We hebben het er een tijdje over. Moeilijk onderwerp.

Ik zie de begrafenis voor me. In een kerk begraven worden lijkt me niets, maar wat dan? En wat zullen mensen over me zeggen, wie gaat er iets zeggen? Welke muziek moet er gedraaid worden? Moeilijk zeg!

Nog steeds koorts, de afgelopen dagen is het stabiel gebleven. Geen vooruitgang, maar op de een of andere manier houdt dit me minder bezig dan tijdens de vorige twee kuren. Misschien houden de gebeurtenissen buiten het ziekenhuis me meer bezig?

De scheiding laat me niet los. Zoveel pijn bij mam. Ook pap lijkt veel ouder geworden. En Bouk en Iet dan? Verdomme! Ik moet lijdzaam toezien hoe de hele gezinssituatie verandert zonder dat ik er bij ben of er enige richting aan kan geven. Dit is niet eerlijk!

Bennie is er in de middag. We hebben het over 11 september. Natuurlijk. De gesprekken kennen gaan vandaag hier over. De verpleging, dokters, familie, klasgenoten, met iedereen gaat het over 11 september. Deze dag zal (helaas) niet snel vergeten worden!

2 thoughts on “Een moeilijke toekomst

Leave a Reply

