11 september 2001

Bennie I. komt langs voor zijn “mentoruur”. T en Erik zitten al bij me. In plaats van dat we aan school werken, vertelt Ben over zijn body-buildersverleden en zijn leven als ‘Hooligan’. De verhalen zijn ongelofelijk (Bennie is even dik als tante Sidonia), maar zo gedetailleerd dat ze wel bijna waar moeten zijn.

Vandaag komt er een nieuw bed. Voorzien van alle gemakken en comfort. Dit bed kan alle kanten op van boven naar beneden en van links naar rechts. Ik haal bijna het plafond als ik kijk hoe hoog het bed komt. Ik begin me steeds meer thuis te voelen. Ik heb de tweepersoonskamer inmiddels geheel in beslag genomen en het personeel zorgt ervoor dat er niemand bijkomt. Overal liggen mijn spullen, van mijn bouwpakketten en schoolboeken tot gewichten en een hometrainer. Het personeel raakt aan me gewend en we beginnen elkaar te begrijpen. Toch kan ik de sombere omgeving niet van me afzetten. Waar ik ook kijk, het is herfst.

Mam belt me: “Tim zet je tv aan, de 3e wereldoorlog is net begonnen”. Snel zet ik de tv aan en zie twee brandende torens. Na een half uur gekeken te hebben, begrijp ik een beetje wat er aan de hand is. Lekker is dat, denk ik bij mezelf, voel ik me eindelijk belangrijk, gebeurt dit! Het blijft het gesprek van de dag op de afdeling en voor de mensen die bij me langs komen. Mensen hebben het over het einde van de wereld, oorlogen en de gekste dingen worden er bij gehaald.

Het is officieel: De wereld verkeert in de herfst. Komt dit nog goed? Is er nog een wereld om in terug te komen als ik beter ben? De wereld laat de mensheid los, net zoals de bladeren de boom. Verkleurde bladeren, waar de boom niets meer aan heeft. De ‘Twintowers’ zijn niet het begin, dit is al veel langer bezig. Ik sta op, sleep mijn slappe lichaam en mijn infuus naar het raam. Kijk naar de duiven. Kalm zitten ze naast elkaar. Het stelt me enigszins gerust.

 

Leave a Reply

