WK-Trauma

Augustus 2001

58 Kilo weeg ik nog en dat heb ik grotendeels te danken aan al het eten dat mam aansleept. Zakken paprika chips en weet ik veel wat nog meer brengt ze mee. Vanaf vandaag verkeer ik officieel in de dip. Daar gaan we weer.

Nederland speelt vandaag tegen Ierland. Ze moeten winnen om zich te kwalificeren voor het WK in 2002. Nach en Tjerk komen een half uur voor de wedstrijd bij me zitten. We hebben alledrie een zak paprika chips en gespannen kijken we naar de tv. We hebben boxen op de koptelefoon ingang geplaatst, zodat we gewoon kunnen luisteren.

Het is stil op de afdeling, alsof iedereen met de wedstrijd bezig is. Opeens zie ik twee gedaantes aan mijn linkerkant. Vanwege mijn concentratie op het beeldscherm kijk ik eigenlijk niet eens wie eraan komt. Het zullen wel zusters zijn. Als ik toch naar links kijk, staan Renee en Judith naast me. Twee klasgenootjes die ik al vanaf de basisschool ken.

Wat een slechte timing! Bram en vooral Dirk kijken verbaasd, alsof de wereld geen logica meer heeft. Daarna kijken ze mij aan. Ik kan hen moeilijk wegsturen, ze komen speciaal voor mij naar het ziekenhuis! Als de vraag valt

“Oh, is er voetbal op tv?”

kan ik mijn verbazing bijna niet meer voor me houden.

Nach en Tjerk besluiten de wedstrijd door te kijken en de twee dames min of meer te negeren. Ik voel me er ongemakkelijk bij, wil graag de wedstrijd in alle rust kijken, maar ook iets van aandacht aan Judith en Renee besteden. Ze lijken niet te begrijpen dat dit niet het beste moment was voor een bezoekje.

Vóór het einde van de wedstrijd zijn ze weer weg. Ze hadden volgens mij wel door dat het niet echt uitkwam. Ik voel me schuldig vanwege mijn gebrekkige aandacht. Nederland verliest met 1-0 van Ierland. Lekker Louis! Weg WK, weg misschien wel mijn laatste kans om Wereldkampioen te zijn. Een zwarte dag in de Nederlandse voetbalgeschiedenis.

Leave a Reply

