Als de wereld wat meer schaakte

Augustus 2001

Bouk en Iet blijken niet geschikt te zijn als donor. Mam is er kapot van, Bouk en Iet lijken zich bijna schuldig te voelen. Ergens had ik het wel verwacht. Nu gaan mam en pap maandag bloedprikken. Eerlijk gezegd verwacht ik daar ook niet zo veel van.

Mam is overstuur. Elk lichtpuntje blijkt telkens een dode ster te zijn. Ik vertel haar dat ik het zelf wel klaar. Ze lijkt niet te begrijpen dat ik er zo nuchter onder kan zijn. Ik beloof haar dat ik het zelf oplos. Ik vertrouw nog steeds op mezelf, op dit lichaam.

Met pap speel ik een potje schaak. Via het bord verzoen ik me met hem. Ik win steeds meer! Schaken, nuance en rust. Als de wereld wat meer schaakte; dat zou al het verschil maken.

Leave a Reply

