Twee duiven

Mijn handen doen pijn, mijn hele huid is gevoelig. De arts die mijn handen bekijkt, zegt dat zij de chemoringen op mijn nagels kan zien. Ik bekijk ze goed en inderdaad, er lopen twee witte ringen over mijn nagels.

Laatste chemodag vandaag. Het infuus begeeft het voor de zoveelste keer. Ik hou geen aderen meer over. Ze zinken mijn lichaam in. Een vreedzaam protest tegen de chemo. Allen onder de zon, aders! Lijden voor een goed doel.

Van de douche (die tussen de twee sluizen  in zit) naar het bed lijkt wel een zware bergbeklimming. Het enige positieve aan deze kamer is het uitzicht. In de boom zitten twee duiven. Deze boom, verstopt tussen hoge gebouwen, hebben twee duiven voor hun liefdesnestje uitgekozen. Dat geeft hoop! Als zij hier gelukkig kunnen zijn, moet dat mij ook lukken! Mam en ik kijken elke dag even hoe het met hen gaat.

Twee duiven

Mam wil met me over pap en de scheiding praten. Ik ben boos op hem en heb dat duidelijk laten merken in de keren dat hij in de middag bij me zat, door voornamelijk niets te zeggen en zijn vragen heel kortaf te beantwoorden. Mam vraagt waarom ik boos op hem ben.

Ik ben boos op pap omdat ik het niet begrijp. Waarom moet hij nu al uit huis? Waarom niet nog even wachten, want iedereen heeft elkaar nu nodig. Waarom zit hij nu wel opeens in de middag aan mijn bed en eerst niet? Daarnaast is het steeds mam die me uitlegt wat er gaat gebeuren.Pap heeft me in al deze tijd weinig verteld wat er aan de hand is. Heb ik dan geen uitleg nodig van hem? Ik geef om pap, maar zie alleen mam lijden. Dat doet me pijn.

Mam vertelt me dat boosheid niets helpt, het maakt alleen maar dingen stuk.Ze heeft gelijk besef ik en ik besluit me opener op te stellen naar pap toe. ‘s Middags als pap langs komt praten we erover. Sorry pap, ik heb je gewoon nodig!

De diëtiste komt ook nog langs om te praten over wat er mogelijk is. Maar in plaats van een open gesprek komt er een preek over gezond eten, conditie en over de dip. Wat een zuur mens, wat een k…ziekenhuis.

One thought on “Twee duiven

Leave a Reply

