Een wanhopig verhaal

Onweer en storm vannacht. Als in een slechte film voorspelt het weinig goeds. Dr. McK belt met slecht nieuws. Het beenmerg is óók niet schoon!!! De kanker heeft waarschijnlijk steeds in het beenmerg gezeten. Ik heb dus twee keer een verkeerde behandeling gehad. We kunnen opnieuw beginnen.

Mijn boosheid en ongeloof gaan richting het CWZ. Hoe kan het zo gelopen zijn, waarom hebben ze mij zoveel vertrouwen gegeven in niets anders dan hun onkunde?

Om 1 uur moeten we op de poli zijn om naar weer een deprimerend verhaal te luisteren. Wederom dicteert Dr. McK terwijl wij aandachtig luisteren:

“Het beste dat we kunnen doen is de beenmergtransplantatie met een donor. Nu de kanker in het beenmerg zit, zal mijn lijf de ziekte niet meer herkennen en ongestoord zijn gang laten gaan. De beenmergcellen van iemand anders herkennen deze kwade cellen nog wel en ruimen deze op.”

De weefseltypering van de donor moet zo mogelijk 100% genetisch overeenkomen met die van mij en daarom hebben Bouk en Iet de meeste kans mijn donor te worden.

Eerst krijg ik twee andere kuren. Donderdag wordt met opname gestart. Als eerste krijg ik een ruggenprik met MTX erin, een chemo die uitzaaiing naar mijn hersenvliezen moet voorkomen. Vervolgens zes dagen chemo, met bijbehorende dip. Daarna nòg een keer dezelfde kuur. Hierna volgt de transplantatiekuur. Mocht de donor niet gevonden worden, dan worden mijn stamcellen na de 2e kuur nogmaals gezeefd en vervolgens terug gegeven. Na de transplantatiekuur volgen bestralingen en een flinke tijd leven in een ‘bacterievrije’ omgeving.

Ik luister naar het verhaal van dr.McK. Het feit dat hij zoveel moeilijke woorden gebruikt, verbloemt niet dat het als een wanhopig verhaal klinkt. Ik denk er zakelijk over na. Is dit het wel waard?

Gevoelens krijgen bij zulk nieuws pas na een tijd de kans om zich te vormen.

Leave a Reply

