De Steenhouwerij

Een man ging op bezoek bij een steenhouwerij. Hij sprak daar met 3 mannen die alle drie bezig waren met de min of meer identieke taak van (je raadt het al) steenhouwen. Hij vroeg de mannen wat ze aan het doen waren:

De eerste man antwoordde:

 “Ik snij deze steen, het is hard werken.”

De tweede man zei:

“Ik snij deze steen, het is mijn werk, met dit werk kan ik mijn familie voeden en onderhouden.”

De derde man vertelde het als volgt:

“Ik, snij deze steen. Ik bouw mee aan een groot kathedraal, dat kan wel 200 jaar duren voor dat het af is.”

Het verhaal

Alle drie de mannen maken hetzelfde, volgen praktisch dezelfde werkwijze en werken met hetzelfde gereedschap. Maar alle drie hebben ze een andere benadering, een ander verhaal. We kunnen allemaal wel raden wie met het meeste plezier naar zijn werk gaat (ga je voor man 2 die voor zijn familie leeft, of voor man 3 die een hoger doel na streeft?)!

Dit kleine verhaaltje geeft direct zicht op het belang van het verhaal waarmee je zelf door het leven gaat. Is je leven een kunstwerk waarvan jij het mag schilderen? Of is je leven een opeenstapeling van het ene drama na het andere? Ben je samen met collega’s op zoek naar een betere wereld of begrijpen ze er helemaal niets van?

Het verhaal wat we onszelf en anderen vertellen is niet objectief, dat zal het nooit zijn. Dat is een voor en nadeel. Nadeel: er is geen 1 waarheid. Voordeel: we hebben invloed op ons leven door middel van het verhaal. We kunnen verhalen bewust inzetten om ons leven te verrijken, inzichten te krijgen, onszelf in beweging te zetten, te verbinden en ons gedrag te beïnvloeden.

Storytelling in games

In de afgelopen periode heb ik het geluk gehad steeds vaker bij de organisatie van (real-life) games, escape rooms en evenementen betrokken te zijn. Bij het ontwerp van een game-concept is storytelling cruciaal belang.  Door het geheel in een verhaal te gieten kunnen de verschillende opdrachten binnen de game aan elkaar gekoppeld worden. Het geeft een kader en een beleving rondom de game en het zorgt ervoor dat mensen per opdracht meer betrokken zullen raken bij het geheel. Het zorgt er ook voor dat deelnemers een gezamenlijke beleving hebben waardoor een band ontstaat.

King Arthur & the missing Queen

Storytelling
De groene opdracht

Dat kan heel gaaf werken: Op 24 juni hebben we een van die concepten gespeeld met Riskja Travel. Met 160 deelnemers uit Engeland, Duitsland en Nederland speelden we op een prachtige locatie in Duitsland in 16 teams het spel ‘King Arthur & the missing Queen’.

Storytelling
Locatie van de game: Schloss Walbeck

Wat was er aan de hand? De vrouw van Arthur was ontvoerd door Mordred, de zoon van Arthur.

“Heeft hij dan zijn moeder ontvoerd?”

Nee, want Arthur was hertrouwd. Misschien wel daarom was Mordred zo wraakzuchtig. Alhoewel, hij heeft Arthur en zijn ridders van de ronde tafel nooit echt gemogen.
Mordred was naast kwaadaardig ook redelijk speels aangelegd en hij gaf Arthur de kans om Guinevere (The Queen) terug te vinden. Maar dat was niet makkelijk: Als team kreef je een zwart boekje, met daaraan 4 cijfersloten. Elke slot had een eigen opdracht. Bij het succesvol afronden van een opdracht speelden de teams een code vrij waarmee ze het slot konden openen. De teams moesten een rode, blauwe, groene en gele opdracht zien op te lossen. Daarvoor hadden ze alle krachten in het team nodig: van de gele, groene, rode en blauwe ridders.

Storytelling
16 teams, 160 man, 2,5 uur speeltijd: logistieke uitdaging!

Die kleuren zijn niet toevallig. Doel van de dag: leren over DISC, de kleuren van DISC en de kleuren van je teamgenoten. Na een theoretische ochtend speelden de teams in de middag praktisch met de typeringen: 4 opdrachten in kleurstijl met begeleiding van ridders gekleed in bijpassende kleur met bijpassend gedrag.

De ridders waren van wezenlijk belang voor de middag en het verhaal: Ze zijn de vertolking en verwezenlijking van het verhaal op papier. Dat geldt ook voor de omgeving, de materialen en de opdrachten: alles sluit op elkaar aan.

De middag pakte perfect uit: enthousiaste deelnemers, pittige en leuke opdrachten, goede begeleiding van Projectyou (als ridders) en tevreden opdachtgevers.

Storytelling
De rode opdracht

Transparantie in je verhaal

In een game bouw je automatisch uitdagingen in. Sterker: anders heb je geen game en heeft het geheel weinig betekenis. 1 groot succesverhaal is niet echt spannend, maar belangrijker nog: het is waarschijnlijk niet echt transparant. In mijn verhaal hierboven over 24 juni deelde ik alleen het succes. Maar het gebeurt zelden dat een opdracht of evenement alleen maar succesvol is:

Voorafgaand aan de middag hebben we lang gediscussieerd met de opdrachtgever over de inhoud van het spel, net zolang tot we in tijdsnood kwamen. We hebben aan onszelf, ons concept en onze materialen getwijfeld. Ik ben eerder van vakantie teruggekomen om alles af te krijgen en Femke (partner in crime) en ik hebben 3 keer zoveel uren gemaakt als we verwacht hadden.

Verhalen horen authentiek te zijn en te passen bij wie je bent. Als persoon en als organisatie. Dan pas sluit alles op elkaar aan en krijgt je verhaal betekenis.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s