Permanent Beta

De wereld is veranderd. Beter gezegd, de wereld is in constante staat van verandering. Zoals Martijn Aslander en Erwin Witteveen het in hun boek ‘Nooit af’ noemen: Permanent Beta. Dankzij technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is informatie altijd en overal beschikbaar.

Transparantie is daarmee een onvermijdelijke waarde: resultaten en feiten zijn inzichtelijker dan ooit. Geen enkel bedrijf is meer gebaat bij onduidelijkheid. en sterker nog: bedrijven die transparantie niet weten in te bedden in hun structuur hebben straks geen bestaansrecht meer.

De mistgordijnen van de technologieontkenners

Overheid

Omdat alles inzichtelijker wordt en informatie overal verkrijgbaar is, is het makkelijker geworden om mee te denken en mee te kijken met onderwerpen waar we een passie voor hebben.

De beschikbaarheid van informatie zorgt tegelijkertijd voor een enorme complexiteit. Alles lijkt in verbinding te staan met alles en vraagstukken kunnen vanuit verschillende standpunten worden bekeken.

De rol van de overheid wordt hierdoor kleiner. Enerzijds kunnen we meer meedenken en meekijken met het beleid dan ooit tevoren, anderzijds is er steeds meer verschil van mening over de oplossingen die er gekozen worden. Deze verandering gaat niet onopgemerkt.

Bevolkingsgroepen

In Nooit af spreken Martijn en Erwin over 3 bevolkingsgroepen waarin de samenleving uiteen valt: De Grote Middengroep, De Boze Burgers en de Zelfoplossers.

Grote Middengroep
De Grote Middengroep wacht op betere tijden. Economie = conjunctuur en er komen vanzelf wel weer rijkere jaren. Democratisch gekozen leiders, aangesteld om problemen op te lossen, zorgen wel voor maatregels. Mocht het met de huidige leiders niet lukken, dan kiezen we de volgende ronde betere leiders.

Boze Burgers
Boze Burgers hebben geen vertrouwen meer in het oude systeem en de politiek. Ze hebben het gevoel geen grip meer op hun leven te hebben. Boze Burgers zijn net als de Grote Middengroep eraan gewend dat oplossingen bedacht en uitgevoerd worden door het systeem. Ze hebben echter de hoop opgegeven dat het nog goedkomt.

Zelfoplossers
Zelfoplossers hebben ook geen vertrouwen meer in het oude democratische systeem en de politiek, maar zien vooral kansen en manieren om het anders te doen. Ze komen zelf met oplossingen en bouwen graag mee aan hun omgeving.

Sociaal ondernemers

Een van de ultieme voorbeelden van zelfoplossers zijn de sociaal ondernemers in ons landje.

Sociaal ondernemers zijn een relatief nieuw fenomeen en een mooi voorbeeld van zelfoplossers. Goed geïnformeerd en goed om zich heen kijkend beseffen ze dat het oude model, waarbij de overheid de burger ontzorgt, niet meer adequaat is. Ze zien het belang van een sterke, geëmancipeerde maatschappij en voelen de verantwoordelijkheid om hier een bijdrage aan te leveren. De wereld is daarmee omgedraaid: sociaal ondernemers ontzorgen de maatschappelijke taken van de overheid en de gemeentes.

YouBeDo
Youbedo. Dezelfde boeken. Dezelfde prijs. 10% van de aankoop gaat naar een goed doel.
ProjectYou.jpg
ProjectYou. Biedt talent de kans om ervaring op te doen en zich verder te ontwikkelen op de arbeidsmarkt.

 Definitie Sociaal ondernemerschap

In de afgelopen weken ben ik samen met Melle en Julien een initiatief begonnen om sociaal ondernemerschap in Nijmegen nog veel meer aan elkaar te verbinden:

trampelpfad---
Trampelpfad. Creating an optimal environment for social entrepreneurship

Naast veel positieve reacties krijgen we ook veel vragen. Dé vraag die we daarbij standaard krijgen:

Wat doet een sociaal ondernemer anders dan een “gewone” ondernemer?

Dat vinden we een goede vraag. Voornamelijk omdat het een jong begrip is waar we met zijn allen nog wel even verder over na mogen denken. Social Enterprise geeft ons de volgende definitie:

Sociaal ondernemen is ondernemen met een maatschappelijke missie.

Een sociale ondernemer

  1. Heeft primair een maatschappelijke missie: impact first!.
  2. Realiseert dat als zelfstandige onderneming die een dienst of product levert;
  3. Is financieel zelfvoorzienend, gebaseerd op handel of andere vormen van waarde-uitruil, en dus beperkt of niet afhankelijk van giften of subsidies;
  4. Is sociaal in de wijze waarop de onderneming wordt gevoerd:
    • winst mag, maar de financiële doelen staan ten dienste van de missie: het vergroten van de maatschappelijke impact. Winstneming door eventuele aandeelhouders is redelijk.
    • bestuur en beleid zijn gebaseerd op een evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen
    • fair naar iedereen
    • bewust van haar ecologische voetafdruk
    • is transparant

se

Here to stay

Alhoewel sociaal ondernemerschap dus nog jong is, ziet de toekomst er aardig uit. Harde data zoals een werkgelegenheidsgroei in 2015 van 36% en een omzetstijging van 24% ten opzichte van 2013 gaan misschien niet over een lange periode, maar laten een positief beeld zien.

Met wat voor soort ondernemer ik ook spreek, het bewustzijn om van de wereld een betere plek te maken lijkt groter dan ooit. De bereidheid om een bijdrage te leveren is groot,  de bereidheid om daar ook voor beloond te worden is dat ook.

De balans om een bijdrage te leveren én geld te verdienen wordt is steeds vaker aanwezig. Bij komende generaties zal dat alleen maar meer aanwezig zijn. Sociaal ondernemerschap is here to stay.

Trampelpfad: Trampelsessie

Samen hebben we een bak aan ervaring op verschillende vlakken. Onder andere marketing, (sociaal) ondernemerschap, projectmanagement, HR, IT en accountancy hebben in onze ontbijtsessies al om tafel gezeten. We zijn in ons leven en in ons werk tegen uitdagingen aangelopen die we op onze eigen manier aangepakt hebben. We hebben hierdoor inzichten en ervaringen waarmee we elkaar heel makkelijk verder kunnen helpen. Of zoals Julien zou zeggen:
combineer dat nou!
Tijdens de Trampelsessie zagen we vraagstukken van ondernemers door met elkaar. Hierbij kun je aan de volgende vraagstukken denken:
  • Praktisch: ‘Hoe kan ik een betere geldstroom aan deze dienst hangen?’
  • Praktisch: ‘Hoe kan ik meer klanten vinden voor mijn product?’
  • filosofische: ‘Wanneer is een ondernemer sociaal en wanneer doet hij aan MVO?’

Versexpress

Het vraagstuk voor de eerste Trampelsessie komt van Julian en Martijn, die samen begonnen zijn met ‘Versexpress’. Een bezorgdienst van lokale groente en fruit met een grote bakfiets, gedreven door spierkracht. Versexpress gaat langs deuren om hun groente en fruit op bestelling af te leveren. Enthousiast gestart met hun bedrijfje zit Versexpress met de volgende vragen:
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het kooppatroon van onze (potentiële) klanten verandert (van kopen in de supermarkt naar kopen bij Versexpress)?
  • Hoe kunnen we de logistiek rondom ons leveringen handig inrichten (bestelmomenten, levermomenten)?
  • We krijgen veel vragen om lunch te leveren aan bedrijven, hoe kunnen we dit het beste inrichten?
Op de avond zelf gaan we met Versexpress in gesprek over wat ze precies doen, waar ze tegen aan lopen en kijken we samen waar we ze het beste mee kunnen helpen.

Datum & Locatie

Donderdag 10 maart ben je om 19:00 welkom om samen met ons Julian en Martijn verder te helpen met hun onderneming. De locatie is deze keer in de Lindeberg bij ProjectYou.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s