Veo

juli 2001

Het weer heeft zich eindelijk aangepast aan mijn staat: ellendig. Het miezert en het is grauw en koud. Als er geen zon is buiten, verandert mijn kamer van zonnig naar somber. Een enorm verschil voor je mentale staat. Met zon is er energie, met regen en kou is er kilte.

Ik besef dat de omgeving een grotere invloed heeft dan ik zou willen. Liedjes, geuren, kleuren, eten, de aanwezigheid van mensen, ze bepalen mijn stemming. Meer dan toen ik nog niet ziek was. Misschien ben ik me er nu meer bewust van. Ik ben niet onafhankelijk en dat wil ik wel zijn. Als een entiteit, waar de rest op kan bouwen.

Veo komt langs. Ze is al eens eerder langs geweest met een vriendin. We kenden elkaar eigenlijk helemaal niet. Ze heeft bij Bouk in de klas gezeten. Bouk en Veo liggen elkaar niet en mam en Veo liggen elkaar ook niet. Als ze binnenkomt, zegt mam niet eens gedag tegen haar, kijkt me aan en zegt:

“Ik kom over een uur wel terug Tim.”

Tja, wat moet ik hier nu weer mee? Veo heeft ook nog iets te vertellen:

“Tim, ik ben verliefd op je. Je moet niet denken dat het is omdat je kaal bent, maar ik vind je leuk.”

“Maar.. maar, je bent 1 keer langs geweest, verder hebben we elkaar niet gezien of gesproken”

Zeg ik ik aarzelend en verbaasd.

“Maakt niet uit, ik weet gewoon zeker dat ik verliefd op je ben!”

Om het te bewijzen heeft ze een knuffelbeertje met een hartje mee en een tekening die ze voor me gemaakt heeft. Ik voel me gevleid door het hele verhaal, maar dit is onmogelijk. Ten eerste zou mam haar vermoorden (en mij ook) en ten tweede heb ik helemaal geen zin in verkeringen. Ik vertel haar het verhaal van Suzan en leg uit waarom het geen zin heeft. Ze begrijpt het. Ze vraagt of ze wel langs mag blijven komen.

“Natuurlijk”

Antwoord ik, terwijl ik het gezicht van mam voor me zie.

Nach komt middags langs, zoals eigenlijk elke middag. Hij werkt elke ochtend in de schoonmaak bij het CWZ. Hij bespaart me de vieze verhalen, we kijken veel televisie. Bassie en Adriaan, TMF, het nieuws, het maakt eigenlijk niet meer uit wat er op staat.

Leave a Reply

