De wereld verandert, nog steeds en voor altijd. Verandering in organisaties is een constante staat geworden. Evenredig hieraan zijn de veranderinitiatieven, die deze constante staat van verandering mogelijk maken, toegenomen. Projecten, projectmanagement, programmamanagement en portfoliomanagement hebben een cruciale positie gekregen in het bedrijfsleven als het gaat om het verandervermogen van een organisatie.

Organisaties worden steeds wendbaarder en maken in steeds grotere mate gebruik van een flexibele schil als het gaat om personeel. Als resultaat neemt het aantal zelfstandigen toe. Onder andere hierdoor is de verhouding tussen werkgevers en werknemers sterk veranderd.

We voeren werk steeds vaker in verschillende omgevingen uit, we wisselen vaker van baan en gaan meer nieuwe uitdagingen aan. We hebben steeds meer te maken met verschillende culturen, taken, rollen, mensen en relaties. In Enschede bestaan andere normen en waarden dan in Amsterdam en als projectmanager heb je andere relaties met mensen dan in je rol als projectsupport of analist.

Alles moet tegenwoordig doorspekt zijn van authenticiteit. We willen weten of iets of iemand ‘echt’ is. We willen goed brood, zelf gebrouwen bier, vers gebrande koffie bonen en mensen die weten waar ze voor staan. We willen zo snel mogelijk van elkaar weten wat we aan waarde toe te voegen hebben.

Als je veel interim opdrachten vervult en/of veel met kortstondige relaties werkt, is het van  nog groter belang om authentiek te zijn. Je hebt namelijk vaak maar een kleine tijdspanne om waarde toe te voegen en je verdoet je tijd en die van de organisatie/klant/opdrachtgever als je niet vanaf moment 1 transparant bent in je kwaliteiten en tekortkomingen.

Maar wat is dat dan precies, authenticiteit? ‘Emythologisch’ (origineel) gezien betekent authenticiteit zoveel als: ‘de zijner van het zelf’ (grof vertaald door mijzelf). Daar kunnen we voornamelijk op spiritueel en filosofisch vlak erg veel mee.

‘Business wise’ gezien zoeken we een meer pragmatische definitie: ‘congruent zijn in denken en doen‘.

De alom bekende bron ‘Carrieretijger’ geeft de volgende competenties passend bij deze definitie van authenticiteit:

  • Zelfvertrouwen: hoe comfortabel ben je met jezelf;
  • Autonomie: leef je volgens je eigen normen en waarden;
  • Zelfontwikkeling: ben je in staat je eigen normen en waarden te ontwikkelen naarmate je verder in het leven komt, authenticiteit is niet statisch!;
  • Originaliteit: komen je antwoorden en ideeën uit jezelf;
  • Verbondenheid: Sta je in contact met je innerlijke wereld, weet je wat er zich daar afspeelt.

Wanneer je regelmatig van omgeving wisselt en dus kortstondige relaties hebt, hoort ‘bewustzijn van je omgeving’ hier ook nog bij. Nauw verbonden met ‘zelfontwikkeling’ moet je in staat zijn om je omgeving snel te analyseren en in te kunnen schatten.

Authenticiteit draait namelijk op synergie tussen jou en je omgeving: Voldoende van jezelf in afstemming met de situatie om je heen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s