Rukdag

juli 2001

Om 12 uur start de 2e chemokuur. Deze keer gaat er 4 dagen lang gif door me heen. De chemo slaat praktisch meteen in: wit gezicht, transpiratie en mijn lijf voelt als een slap washandje. Middags heb ik het al gehad. Tjerk is naar Frankrijk, op vakantie met zijn familie. Ik wil weg, ik wil ook op vakantie. Ik heb zin om met dingen te gooien, maar heb er de kracht niet voor.

Ik ben boos op alles en iedereen, vooral op de mensen die het eten maken. Er kan geen kroket vanaf deze keer. Hoe krijgen ze het voor elkaar om zo’n smerige hap in elkaar te zetten. Ik word er depressief van.

Avonds krijg ik blauw spul door me heen. De verpleegster legt uit dat als dit spul op de grond valt dan zou het door de vloer heen bijten. Fijn, zeg dat liever als het achter de rug is! Met de grootste voorzichtigheid wordt het spulletje aan mijn infuus gehangen. Een half uur later bel ik mam om te zeggen dat ik groen plas. Aan de ene kant ben ik doodsbang voor dit spul, aan de andere kant is het toch wel stoer om te zeggen dat mijn urine groen is. Als ik naar de WC ga mag ik alleen zittend plassen omdat zelfs de lucht te giftig is om in te ademen. Wat kunnen aders kennelijk veel hebben!

Rond middernacht besluit ik af te trekken. Ziek of niet, behoeften blijven. Als ik klaar ben na een minuutje of 5 begint mijn hele lijf te trillen. Zweet en koorts erbij. Ik roep het personeel erbij. Ze denken dat mijn lichaam reageert op het blauwe spul. Ik vertel voor het gemak er maar niet bij dat ik net een fysieke inspanning heb gepleegd. Terwijl iedereen probeert uit te zoeken waar de aanval vandaan komt, weet ik de achterliggende reden allang. Ik heb niet het lef om het ze te vertellen.

“Mijn geheim van vandaag”

Stiekem ben ik best wel geschrokken, ik twijfel of ik mam zal bellen. Ik ben bang, maar moet ik haar daar om 1 uur nachts mee lastig vallen? Ze gaat zich toch alleen maar zorgen maken. Toch bel ik, leg het verhaal uit en kom tot rust na het gesprek met mam. Ik ga slapen, zit er doorheen.

Leave a Reply

