Oud Nieuws

‘De helft van alle pasgeboren meisjes wordt 100 ‘.

Of dat nou echt waar is weet ik niet, het klinkt indrukwekkend. Ik ben opgegroeid met het vooruitzicht op een vergrijsde maatschappij. Inmiddels zitten we daar midden in en lijken we wat meer bezig met de praktische kant van deze grijze situatie. Vooruitkijken is iets van vroeger.

Gedreven door de onhoudbare situatie van de verzorgingsstaat zijn we over aan het gaan op de participatie maatschappij. Van iedereen is een bijdrage nodig om elkaar overeind te houden. Wat je er ook van vindt, we delen meer, participeren meer en initiëren meer. De verschuiving van onze leeftijdsopbouw zie ik als een van een ‘participatie samenleving’. Mantelzorg is broodnodig als je kijkt naar de zorgbehoevende mens.

De verhouding jong vs. Oud gecombineerd met het feit dat we ook nog eens steeds ouder worden heeft dus grote gevolgen voor de inrichting van onze maatschappij.

bevolkingspyramides-nl

Momenteel krijgt de gezondheidszorg het steeds vaker voor elkaar om ouderen in leven te houden met gebalanceerde medische zorg (geriatrie). Stiekem vraag ik me wel eens af of we daar niet te ver in doorschieten. Neem mijn opa: inmiddels al 15 jaar lijdend aan Parkinson en tegenwoordig patiënt bij een goede vijftal afdelingen in het ziekenhuis; medicijnen voor de Parkinson zorgen voor problemen aan de nieren, medicijnen voor de nieren zorgen voor problemen in de gewrichten en zo blijft mijn lieve opa bezig. Langzaam aan wordt het lijden groter, iets waar mijn dementerende oma dan weer wat minder last van lijkt te hebben.

MIMI

Geriatrie geeft een nadruk ketenbeheer in de zorg. Door uitstekende (westerse) zorg staan we voor een ironisch dilemma: we zijn in staat mensen langer in leven te houden, maar de levenskwaliteit gaat niet evenredig mee omhoog.
Is het voor ons als mens mogelijk om te kiezen voor levenskwaliteit boven levensduur? Ik denk van niet, ons instinct om te overleven is groter. Tegenwoordig zie je daarom vooral een financiële discussie: hoeveel kost nou een extra levensjaar? Als het om euro’s gaat telt ethiek wat minder mee en mag de discussie er opeens zijn: ‘Wat kost het de maatschappij om mijn opa in leven te houden?’.

Het probleem van ouder worden lijkt dus (momenteel) te zitten in het verlies in levenskwaliteit (vind ik) en in de menselijke business case (vindt de maatschappij)

Deze problemen van ouder worden zijn weg te halen volgens sommigen. Als je de bij-effecten (lees ouderdom-ziekten) van ouder worden weet te tackelen kunnen we een enorme sprong voorwaarts maken. Dan hebben we geen last meer van het ‘kwaliteitsdilemma’ (zoals ik het noem).

‘De eerste mens die 1000 wordt is al geboren’

beweert Aubrey the grey. En nee, dat bedoelt hij niet grappig.

21 mei is deze bijzondere spreker te bewonderen tijdens het ‘Oud Nieuws Festival’ in de Lindeberg (te Nijmegen). Hét festival voor jongeren over ouder worden. Voor jong, over oud. Als je net zo veel vooroordelen over ouder worden als ik dan moet je vooral een kijkje nemen!

Overigens zie ik 1000 jaar oud worden zelf niet zo zitten, mentaal ben ik er dan al lang klaar mee!

Leave a Reply

