285

Wéér begonnen met goed nieuws vandaag: morgen mag ik naar huis! Pap heeft ons om kwart voor 9 naar de afarese afdeling in het Radboud gebracht. Het gebouw en de afdelingen geven me rillingen. Zó groot, zó grauw en zo duurzaam. Nergens lijkt licht naar binnen te kunnen. De openheid die het CWZ kenmerkt is hier nergens terug te vinden.

Eenmaal in de kamer waar ik moet zijn, word ik in een soort tandartsstoel gelegd. Grote leuningen om mijn armen op kwijt te kunnen. 2 infusen in mijn arm die volgens mij even dik zijn als mijn holle ader. Vervolgens worden mijn armen aan de leuning gespalkt. Bewegingsvrijheid o. Al het bloed verlaat  via de ene arm het lichaam om vervolgens gecentrifugeerd te worden en via de andere kant weer het lichaam in te gaan.

De donkere leren stoel is ongeveer het enige apparaat in de kamer. Het zou zo als martelkamer kunnen dienen. Het kost al mijn concentratie om stil te blijven liggen. Na 3 uur zit het erop. Opgewonden om weer te mogen bewegen sta ik op en zak meteen weer terug in de stoel. Pap in mijn benen. De verpleger had al gezegd dat je naderhand wat zwak kan zijn.

Als ik in de inmiddels gehaalde rolstoel zit, krijg ik nog wat info die ik graag wat eerder had gehoord. Ze zeven per keer plusminus 3 miljoen stamcellen en hebben in totaal 10 miljoen nodig. Dat betekent in het ziekenhuis blijven.

‘Tot morgen’

Hufters, hadden ze dat niet eerder kunnen vertellen? Als ik later op mijn kamer kom en probeer te bellen, doet de telefoon het niet. Wat nu weer? Later blijkt dat ze bang waren dat we de rekening niet kunnen betalen, die bleek inmiddels 285 gulden te zijn. Oeps… Dat zullen pap en mam niet leuk vinden!

Middags komt het nieuws dat we genoeg stamcellen hebben verzameld! Morgen toch gewoon naar huis dus. Komt het toch allemaal goed vandaag! Met Bag, Nacho en Tjerk plan ik avonds een BBQ voor het weekend. Nacho en Tjerk gaan in de vakantie als schoonmakers in het ziekenhuis werken. Kunnen ze in de middag mooi bij mij langskomen!

Leave a Reply

