Waar zijn de superhelden van Nederland?

Het zijn donkere dagen. Als ik over het NS station van Nijmegen loop vertelt een poster me dat de wereld in brand staat. Ik schrik er elke keer van. Het klopt, het nieuws vertelt me dagelijks weinig anders. Het is oorlog, we verpesten de planeet en we graaien er met zijn alle gretig op los. Echte helden om dit alles op te lossen lijken bijna niet meer te vinden.

Omgaan met dergelijke berichten is ontzettend lastig. Constant die eindeloze stroom aan ellende zorgt ervoor dat je óf schizofreen óf onverschillig óf een enorme zorgdrager wordt. Teveel nieuws levert mij in ieder geval een onverschillige houding op. Tegenwoordig volg ik daarom het nieuws-dieet: voornamelijk positief nieuws of geen nieuws. 1 of 2 keer in de week mag ik zondigen met een slecht-nieuws-dag.

De onverschillige houding is op veel plekken terug te vinden. Soms lijkt het alsof we niet meer zonder cynisme kunnen. Het lastige van cynisme is dat het weinig rekening houdt met intentie en daarmee mensen weinig is hun waarde laat.

skihlm

Maandag mocht ik deel uitmaken van de Super-Helden-Avond van YouBeDo. Mocht je nog niet weten wie deze jongens zijn, dan raad ik je aan om het snel uit te zoeken: Dezelfde boeken, dezelfde prijs, maar 10% van je aankoop gaat naar een goed doel. Dat goede doel mag je dan ook nog zelf uitkiezen.

Er is zoveel positiefs te vinden in de wereld, dat mag wat meer benadrukt worden. Dit is de gedachte achter de superhelden avond en het superhelden platform wat dezelfde avond gelanceerd is. Op het platform kun je jouw superheld een bericht sturen waarom deze held zo’n grote held voor je is.

Afgelopen maandag heb ik al veel helden gezien. Mark Verhees van 4Positiviteit, Bas Geutjes van United for Passion, Michael en Melle met het hele YouBeDo team, Monique Hogenboom van Stichting Kinderdroomwens en stiekem, stiekem was iedereen maandagavond een held. De superhelden van Nederland zijn overal.

 

Leave a Reply

