Nostalgie

Juni 2001

De ochtendrituelen zijn standaard geworden: mensen willen me wakker maken, ik blijf slapen, et cetera.

Er zit een schimmel in mijn keel; weer een nieuwe plaats ontdekt waar je schimmel kan hebben! Inmiddels slik ik een stuk of 30 pillen per dag om van alles aan ziekten tegen te houden. Het infuus houdt het niet meer, tijd voor een nieuwe.

Het is zomer, mooi weer. Heerlijk, maar geen kans om ervan te genieten. Iedereen om me heen gaat op vakantie. Het is niet eerlijk. Met nostalgie denk ik terug aan de avonturen die ik mee gemaakt heb met de jongens.

“Bag, die tijdens een van de Union Hockey feesten afgevoerd wordt door zijn vader, omdat hij teveel Apfelkorn in 1 keer opdronk. Ik herinner me hoe stoer hij even daarvoor bij de snackbar zei: ‘Doe mij een hele grote knakworst’.”

 

“Tjerk, Nacho en ik, 14 jaar. Alcohol. Tjerks ouders de stad uit. Chaos. Het was de bedoeling om de stad in te gaan, maar om 10 uur lagen we alweer in bed. Volgende dag overal wijnvlekken, kots in de slaapzak, sleutels kwijt, fiets kapot, kater.”

 

“Schoolfeest. Rens, Tjerk en ik. Eindtijd oorspronkelijk 01:00. Maatschappelijk verantwoorde, sociale ouders maken er 23:30 van. Boosheid en woede bij ons. Revanche: dronken, alle drie, 00:00 thuis. Ik klop mijn geïrriteerd ogende vader op zijn kale hoofd. Een paar keer.”

 

“Buiten hangen. De hele zomer lang. Niets te doen. We graven de plaatselijke wip-olifant uit, drinken bier en Pavone (1 gulden 50 imitatie Martini). Politiecontrole en zelfs een buurtwacht voor ons ge-ouwehoer. Zwoele zomeravonden.”

 

“Zeilkamp, de hele week slecht weer. De leiding dreigt ons naar huis te sturen omdat we vervelend zijn. Wij weten van niks… Zit op het water als ik me opeens bekeken voel. Kijk om me heen, vind de ogen van een prachtig meisje, ken haar verder niet. In de loop van de dag komen we in contact met elkaar. Tegen de avond zitten we aan elkaar. Ze zit op de jongenskamer, het is 3 uur nachts. De lichten zijn uit, iedereen slaapt, behalve wij 2. Eerste seksuele ervaring, in een ruimte met 15 andere jongens. We spreken af om het geheim te houden. De volgende dag komt iedereen naar me toe: ‘Wat heb je met B. gedaan??!!’ Ik heb niets verteld.”

 

“Vuurwerk, Chinese vlinder. Brievenbus naast school. Met z’n 6en kijken we hoe de brievenbus ontploft, met zijn 6en zitten we in de problemen.”

Heerlijke momenten. Ze hebben mijn puberteit gemaakt. Vandaag denk ik er met een traan aan terug.

Leave a Reply

