Speel je wel genoeg spelletjes?

Als het even kan speel ik spelletjes. Bordspelletjes als ‘Kolonisten en Risk’, kaartspelletjes als ‘Poker’ en ‘Chinees Poker’. Psychologische spelletjes zoals ‘Weerwolven’ en ’30 Seconds’ (Ik beschouw 30 Seconds als 1 van de meest stressvolle spelletjes die er zijn, vooral gespeeld met een groep enthousiaste vrouwen). Ik speel online spelletjes zoals ‘Linkedin’ (face-it, als je statistieken kunt gaan vergelijken met andere mensen in je netwerk wordt het een spelletje). Ik ben veel tijd kwijt aan ‘Age of Mythology’ waarin ik een sterker leger moet bouwen dan mijn tegenstander (ik speel met 2 maatjes waarvan 1 mij hoe dan ook de pan in hakt).

age-of-mythology-20

‘Zonde van de tijd’ hoor ik je denken. Ik denk echter dat het nut van spelletjes spelen grof wordt onderschat. Het leert me na te denken over strategie, samenwerken, inschatten, keuzes maken en soms zelfs over ‘niet te veel nadenken’ (30 Seconds!). In ‘Age of Mythology’ moet ik constant bezig zijn met Resource management. Omdat je verschillende soorten legers kunt bouwen die afhankelijk zijn van verschillende bronnen (hout, goud en eten), moet je vanaf moment 1 bezig zijn met wat je wanneer nodig hebt. Een vaardigheid die ook in het projectmanagement aardig van pas komt.

Niets is lastiger dan medewerkers uit de lijn-organisatie op de juiste momenten inzetten in je projecten. Helemaal als er nog tig andere projecten dezelfde medewerkers nodig hebben.

In de woongemeenschap in Italië waar ik 3 maanden zat, zijn spelletjes en spelletjes spelen zelfs verheven tot een must voor de inwoners. Ze zien het als fundamenteel onderdeel van een gemeenschap omdat het ervoor zorgt dat mensen hun ei kwijt kunnen, zichzelf kunnen bewijzen en belangrijke lessen leren. Een sociale uitlaatklep.

Ook bij ProjectKomPassie spelen we veel ‘projectmanagement’ spelletjes. We leren samenwerken, plannen en heel belangrijk elkaar kennen.

Als je een spelletjes speelt, beschik je ineens over vaardigheden die je in je dagelijks leven niet zomaar laat zien. Deze vaardigheden kun je inzetten om vervolgens je leven leuker te maken. Welke dat zijn? Check het filmpje…

Leave a Reply

