De sleutel van het leven

Juni 2001

Slapen is lastig met al die piepende apparaten om je heen. Afgelopen nacht was het extreem. Slapen lukte niet, ik kon alleen maar nadenken over het leven, god en wat er dan hierna moet komen.
Na een paar uur wakker te liggen heb ik de oplossing gevonden. Voor mezelf dan. Uit enthousiasme en omdat ik bang ben om te vergeten teken in mijn ideeën. Ik teken mijn verklaring van dit leven.
In het donker vallen de lijnen steeds op de verkeerde plek, het maakt niet uit.

De volgende ochtend, als mam binnen komt, laat ik de tekening zien. Gisternacht zag het er beter uit dan nu.
Ik vertel haar erbij dat ik nu alles weet, wat er te weten valt. Mam vraagt wat het betekent.

‘Dat hoor je wel als hij af is’

druppel cover

Gelogen, ik zal nooit iemand vertellen wat het betekent, deze kennis is voor mij.

Opa komt langs, oogt moe en niet thuis in een ziekenhuis. Ik ben kapot, door de chemo ben ik moe en doe erg weinig. Ik krijg een massage van mam. Massages, 2 krachtige maar toch zeer vrouwelijke handen in je nek. Zoveel liefde in 2 handen.
Naald, Bag en Tjerk lossen mam af. Als ze er zijn vergeet ik dat ik ziek ben en ze zijn er elke dag. Er zijn geen woorden voor de dank, waardering en respect die ik voor hun heb. Pap komt even later ook nog langs, ouwehoert met de jongens.
Als ik niet zo moe was had ik meegedaan.

Leave a Reply

