Leugens, Leugens overal

Voor de zomer werkte ik met ProjectKomPassie voor een instelling, waar ik 2 afdelingen begeleidde omdat ze het, zacht gezegd, niet met elkaar konden vinden. Alhoewel ze van elkaar afhankelijk zijn, konden ze er niet meer uit.

Wat ik me tijdens de begeleiding realiseerde is dat je toch voornamelijk halve waarheden en hele leugens te horen krijgt.

Mensen liegen. Allemaal. Ik ook, jij ook. Is het iets waar we bang van moeten worden? Weet ik niet, ik denk het niet. We kunnen allemaal bedenken dat het handiger is om een oprechte mening wat bij te draaien of af te zwakken als de ander er gelukkiger van wordt.

Wat is precies een leugen?

Een leugen is een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid, maar dat zijn toehoorder (of lezer) niet laat weten.

Hier zijn wat (schrikbarende) feiten over leugens:

  • Het is onderzocht dat in een relatie (niet getrouwd) in 1 op de 3 interacties gelogen wordt. Bij getrouwde stellen wordt dit 1 op 10. Een goede reden om te trouwen dus.
  • 50% van de leugens die we vertellen zijn om onszelf een voordeel te geven.
  • Extroverte mensen liegen gemakkelijker dan introverte personen.
  • Mannen liegen om mannelijker te lijken, vrouwen liegen om andermans gevoelens te beschermen.

De kans dat iemand liegt neemt toe als de belangen voor partijen toenemen. In mijn voorbeeld waren de gemoederen hoog opgelopen en lag werkelijk alles onder een vergrootglas. Wees dan maar eens eerlijk over je acties en daden.

Wat dan weer het leuke van leugens is, is dat ze niet te verstoppen zijn. Hoe hard we ook proberen, leugens sijpelen door in je houding, woorden, gebaren en gezichtsuitdrukkingen.

Een getraind persoon kan dus dwars door je heen kijken. Ik helaas (of gelukkig) niet. Vraag maar aan mijn vriendin.

Ik moest veel onderhandelen en overleggen met beide partijen en dat gaat niet altijd even soepel met voornamelijk boze en emotioneel ontzette mensen. Voor mensen die veel moeten onderhandelen (verkopers, inkopers, managers, wie niet eigenlijk?) zijn er gelukkig wel tactieken om sterk te onderhandelen:

  • scheid mensen van de problemen
  • richt je niet op iemand zijn positie
  • vindt een gezamenlijk doel
  • zorg voor objectieve criteria om doelen te bereiken

Makkelijk om te vergeten: je moet jezelf ook voorbereiden op eerlijke onderhandeling!

  • Stel van te voren vast hoe ver je bereid bent om de waarheid te “buigen”. Hoe erg wil je overdrijven of relativeren?
  • Maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Reputatieschade!
  • Verklaar je eerlijke intenties. Mensen rechtvaardigen liegen makkelijker als ze denken dat ze met een leugenaar te maken hebben.

Fijne onderhandelingen.

 Wie niet kan dansen beweert dat de vloer hobbelig is

 

One thought on “Leugens, Leugens overal

Leave a Reply

