Zuid-Europa

Om ons heen zien we de effecten van klimaatverandering. In de klimaat scenario’s van de KNMI kunnen we terug lezen dat naast meer extreme buien, het ook warmer aan het worden is. In Nederland gaat dit ook nog eens sneller dan in andere landen.

Ik ben sinds dinsdag terug uit Portugal waar ik met wat maatjes een ruime week verbleef. Hier heb ik aan den lijve ondervonden wat de gevolgen van warm weer zijn voor de lokale bevolking.

Ik ben bang dat wij er ook niet lang meer om heen zullen kunnen. Met veel pijn in mijn hart ben ik ervan overtuigd dat het beter is om ons vast in te stellen op dezelfde omstandigheden en leefgewoonten als de zuid-Europeanen.

Portobeach

We zullen pas laat naar bed gaan en ook laat opstaan, we zullen in de middag siësta moeten houden, we zullen middags moeten dineren (een uur of 2 en met wijn erbij), we zullen in de avond lang en laat moeten eten (helaas met vrienden en familie), we zullen meer tijd moeten besteden aan de geneugten van het leven, we zullen ons minder druk moeten maken om van alles en nog wat omdat het zo warm is, we zullen minder vaak op tijd komen.

Gelukkig zal, omdat we ons niet zo druk meer maken, onze economie er ernstig onder lijden, zodat we ons weer ergens druk over kunnen maken.

Een slecht ge-oliede machine met relaxte mensen, dat krijgen we. Wat een vervelende toekomst om naar uit te kijken..

 

 

Leave a Reply

