Belbin

Met mijn maatjes ben ik bezig om een gruwelijk festival te organiseren in Nijmegen. Ik kan hier helaas nog maar weinig over kwijt: Het concept is radicaal, vernieuwend en cool. Het zou echter simpelweg te vroeg zijn om al over de inhoud te beginnen.

Afgelopen week kwamen we bij elkaar met iemand uit de evenementen-marketing-wereld uit Amsterdam. Deze meid zat zo vol met energie, dat ik er nu nog steeds van bij moeten komen. Naast dat ze een bak aan waardevolle adviezen gratis weg gaf, gaf ze me nog een waardevolle les:

Je moet je team goed inrichten qua rollen. Natuurlijk heb ik tijdens mijn studie ook het Belbin model geleerd. Ik word er nog steeds mee geconfronteerd als ik met mijn collega’s en vrienden van ProjectKomPassie filosofeer. Maar afgelopen week besefte ik voor het eerst het absolute nut van een bewuste vorming van een team naar deze rollen.

Deze dame bracht ons op deze avond een stuk creativiteit en gedrevenheid die bij de meeste van ons niet van natura aanwezig is. Denkkracht, daadkracht en gevoel is aanwezig, maar de wilskracht kwam van haar. Op dit punt zijn we in 1 avond mijlen verder gekomen.

Het verbaast me hoe weinig ik een indeling naar deze rollen tegenkom in de praktijk bij teamvorming. Het kan namelijk het verschil betekenen tussen een stroeve samenwerking en een flow.

Binnenkort trouwens meer over dat festival;)

 

Leave a Reply

