Thanksgiving

Vorige week donderdag was het Thanksgiving in Amerika. Southpark maakte me de weken ervoor al helder dat direct aansluitend daarop ‘Black Friday’ is. Vooral niet racistisch bedoeld staat deze dag voor de grootste ‘shopping day’ in Amerika. Hier zie je hoe zo’n dag er aan toe gaat:

Een aardig contrast met Thanksgiving zelf, waar stil gestaan wordt bij waar men dankbaar voor is. Vorig jaar kwam ik in aanraking met het feest. In Italië leefde ik samen met 2 Amerikanen. Van die typische, die in oktober al kei-hard kerstmuziek hadden opstaan in de auto. De moeite en energie die ze in het Thanksgiving diner stopten is me een jaar lang bijgebleven en daarmee ook mijn dankbaarheid voor de maaltijd die ik toen kreeg.

Als ik zie met hoeveel aandacht ik soms een paar ham-kaas-croissanten uit de Appie-Heijn naar binnen werk, schrik ik me rot. Met een beetje pech gooi ik de helft ook nog weg. Er lijkt een duidelijk correlatie te zitten in het genot van een maaltijd met de aandacht die je erin stopt.

Ik las laatst dat een snelle, vette hap leidt tot meer depressie.

http://gezondheid.excite.nl/meer-kans-op-depressie-door-eten-transvet-N6137.html

Een beetje ‘Kip en ei’ verhaal, wat kwam eerder, de depressie of het vette eten.

Anyway, afgelopen zondag heb ik met mijn familie ‘Thanksnicolaas’ gevierd, om het toch nog een Nederlands randje te geven. Ik heb een kalkoen gekocht bij slagerij ‘Wim Coenen’ http://www.scharrelvlees.nl/ en brood gehaald bij ‘Bakkerij Holland’ http://www.bakkerij-holland.nl/. Op zondag, want dan zijn ze tegenwoordig open in de ochtend, in het kader van de 24 uurs-economie. Samen met familie hebben we de tijd genomen om een mooie, dankbare dag ervan te maken.

Image

Aandacht, aandacht, aandacht voor het eten. Ik hoop dat ik het kan onthouden.

Leave a Reply

