Koninginnedag

Het is Koninginnedag 2001. Zoals elk jaar struinen Nacho en ik de markt af, we tellen het aantal Aldi zakken. Met 42 hebben we een record te pakken. Mijn enige zorg: Ik heb net met een voetbal de picknicktafel met koffie en broodjes van mijn familie omver geschoten (ik ben niet goed met een voetbal). De blauwe uit-klap-set van plastic stond achter de uitgestalde waren, die toch nooit verkocht gingen worden.

Ik probeer Nacho hier nog de schuld van te geven, maar besluit uiteindelijk maar snel weg te rennen aangezien mijn nichtje onder de koffie zit en mam niet echt blij mijn kant op kijkt.

Na weer een rondje, keren we toch maar terug naar de crime scene. Leg uit dat het mijn schuld was, niet die van Nacho. Als afleiding voor mijn prestatie begin ik te klagen over het eivormig gezwel in mijn nek. Een opgezette klier, het zal wel Pfeiffer zijn..

“zullen we ermee naar de dokter mam?”

Een bezoek aan de huisarts en een week later zijn we weinig opgeschoten. Bloed geprikt maar geen duidelijkheid. Pfeiffer lijkt onwaarschijnlijk. De huisarts weet het ook niet, we worden doorverwezen naar de Keel-Neus en Oor arts, afgekort KNO arts.

Prima, ook geen probleem, dan gaan we daar wel heen denk ik bij mezelf, een mooi excuus om niet naar school te hoeven. Ondertussen grap ik samen met vrienden wel 100 keer over gezwellen en kanker.

In de week voordat ik naar de KNO arts moet, hoor ik van mam dat zij en pap uit elkaar gaan. Ergens had ik het wel zien aankomen, zoveel ruzie blijf niet onopgemerkt, maar het doet pijn, veel pijn. Ik laat het tot me doordringen en besluit het te verwerken met agressiviteit, trap een paar deuren op de zolder in. Dat gesprek met de KNO arts doe ik wel alleen, pap en mam moeten toch allebei werken, laat ze maar lekker.

Leave a Reply

