Mijn complimenten

Alweer een drietal weken geleden hadden we op een druilerige vrijdag onze maandelijks ‘pkp dag’. De stichting waar ik (onder andere) voor werk probeert jonge projectmanagers op te leiden en een brug te slaan tussen onderwijs en het bedrijfsleven op het gebied van projectmanagement. Het liefste met een idealistische inslag en een gezonde dosis filosofie erbij. ProjectKomPassie heeft daarom (onder andere) 1 keer in de maand een ‘PKP dag’.

Op deze dag verzamelen we ergens in het land om een bepaal onderwerp te bespreken. Deze keer feedback geven en hoe goed we daar in zijn, of niet zijn eigenlijk. Het leuke aan deze sessie, gedoceerd door Hanny Kusters, vond ik het uitgebreide stuk over complimenten ontvangen. Haar statement komt erop neer dat we niet goed zijn in complimenten ontvangen. ze noemde wat voorbeelden van het voorzichtig ontwijken ervan:

meteen teruggeven (wat ben je goed in dansen; Dank je, jij kan het ook erg goed).

Ontkennen (wat ben je goed in aardappels koken; Ach wel nee, doe niet zo gek).

De andere manieren ben ik even vergeten, maar ik zal ze vast gebruiken. Net zoals die hierboven eigenlijk, die gebruik ik ook vaak. Dat was het eerste wat ik besefte.

Waarom ik dat doe geen idee overigens. Waarom jullie het doen net zo min. Misschien te veel positieve aandacht? Misschien vinden we onszelf niet waardig genoeg?

Het betoog van Hanny eindigde met de conclusie dat we meer als kinderen, met een net uitgepakt cadeau voor sinterklaas, moeten omgaan met complimenten. Een compliment als een cadeau om uit te pakken. Dan heb je geen tijd om te reageren of om het weg te wuiven. Dan geniet je, van het cadeau van die ander.

http://www.projectkompassie.nl/

projectkompassie

Leave a Reply

